Nieuwsberichten
14 november 2024: symposium over Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?, georganiseerd door LEJK en LEPOVO. Zien wij jou?
Lees de conclusies en het hele rapport over vroegschoolse educatie (2024) en het factsheet over voorschoolse educatie (2023) van de Inspectie van het Onderwijs.
Op 8 september is het Wereld Alfabetiseringsdag. Het begint met taal, voor alle kinderen. Lees meer bij het LEJK!
LEJK-lector Annerieke Boland werkte mee aan een artikel in Vakblad Vroeg, in maart 2024. Lees het hier!
Korte terugblik op de bijeenkomst van Lerend Onderwijs voor een Lerend Nederland, 5 juni 2024 in Amerfoort. Geschreven door de PO-Raad
Lees hier het artikel ‘Professionele leergemeenschappen: Jongekindprofessionals samen opleiden en professionaliseren’ in de BBMP. Geschreven door lector Ineke Oenema-Mostert.
Maak kennis met de mensen van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind: Cathy van Tuijl is een van onze lectoren.
De Expertisecentra voor het Jonge Kind (LEJK) en voor de doorgaande lijn van PO naar VO (LEPOVO) willen bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 2- tot 14-jarigen. De Expertisecentra bieden (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor leerlingen.
Vanuit beide expertisecentra roepen we u, als lid van de vaste Tweede Kamer-commissie, op om de aangenomen motie van dinsdag 2 april om de pabo’s te splitsen, te heroverwegen. Met de motie wordt geprobeerd, het beperkt aantal mannen dat kiest voor het onderwijs te verhogen alsmede het overvolle curriculum van de opleiding op te lossen. Beide constateringen vinden veel herkenning, maar de vraag is of het splitsen van de pabo’s deze problemen oplost. Is het onderwijs gebaat bij een splitsing of knip binnen de opleiding, die door elke pabo op eigen wijze is ingericht? Wij pleiten juist voor het zodanig aanpassen van de opleiding tot leerkracht in PO of VO, dat zij de doorlopende ontwikkellijnen van kinderen zien tussen twee en veertien jaar. Zonder dat ze een overladen (studie)programma hebben als student of als startbekwame leerkracht. Maar zodat ze wel wendbaar blijven in de krappe arbeidsmarkt en niet verloren gaan voor het onderwijs.
Het Expertisecentrum Kinderopvang en het LEJK doen samen onderzoek naar de doorgaande lijn tussen opvang, VVE en basisschool. Werk mee aan dit onderzoek!
LEJK-lector Cathy van Tuijl geeft les aan de deeltijd-masterstudenten van de Pabo in Rotterdam. Wij vroegen enkele studenten, hoe zij de studie ervaren en waarom ze hebben gekozen voor een masteropleiding. Jolanda en Cobie stuurden hun reactie in. Maak kennis met deze professionals.
Bij het afscheid van voorzitter Barbara de Kort, blikken we kort terug op het ontstaan van het LEJK en haar verdere loopbaan.
Bij het afscheid van lector Ineke Oenema-Mostert blikken we terug op haar loopbaan en haar onderzoek.
De start van een nieuw jaar: van 23 naar 24. Maar ook van 3 naar 4: wat betekent dit voor een kind? En voor de groep waarin het terechtkomt? Anita Derks laat haar licht hierover schijnen.
Op 8 februari 2024 neemt lector dr. Ineke Oenema-Mostert afscheid bij NHL Stenden met een symposium (uitnodiging, ook online).
Samen met Paul Leseman (Universiteit Utrecht), en LEJK-directeur Anita Derks (Hogeschool Rotterdam) is LEJK-lector Cathy van Tuijl te beluisteren bij Tjipcast, een wekelijkse podcast over goed onderwijs en gelijke kansen, en wel in de aflevering over voor- en vroegschoolse educatie.
Bij het symposium ‘Doorlopende leerlijnen voor elk kind’ vond de kennisdeelsessie plaats over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Dr. Annerieke Boland, lector Jonge kind Hogeschool iPabo, Amsterdam/Alkmaar & lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind, leidde deze sessie.
Bij het symposium ‘Doorlopende leerlijnen voor elk kind’ vond de kennisdeelsessie plaats over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Dr. Cathy van Tuijl, LEJK-lector en universitair docent, werkte samen met Sanne Vreugdenhil, projectleider Jonge Kind bij stichting BOOR.
In september 2023 gaf lector Cathy van Tuijl twee presentaties voor jongekindprofessionals: een bij Expertis en een bij het IKC-congres.