Master Jonge Kind aan de Hogeschool Rotterdam: twee studenten vertellen

LEJK-lector Cathy van Tuijl geeft les aan de deeltijd-masterstudenten van de Pabo in Rotterdam. Wij vroegen enkele studenten, hoe zij de studie ervaren en waarom ze hebben gekozen voor een masteropleiding. Jolanda en Cobie stuurden hun reactie in. Maak kennis met deze professionals:

Dit zijn wij, we hebben de foto genomen in onze woonplaats. We carpoolen elke vrijdag (schooldag) naar De Hogeschool Rotterdam waarbij we tijdens de rit het alleen maar hebben over het jonge kind (interdisciplinair samenwerken 😊).

Hoe verloopt de opleiding tot nu toe?

De opleiding is erg leerzaam! Elke week worden we weer ergens bewust van gemaakt. De kennis die we tot nu toe aangereikt hebben gekregen is praktisch, theoretisch en om over na te denken. Dit trimester geven wij bijvoorbeeld een kritische blik naar een leerlingvolgsysteem en het observeren van kinderen. Bij de studiedagen gaan wij  hierover in gesprek met onze medestudenten. In elk trimester zitten ook twee praktijkdagen, waarbij we op bezoek gaan bij verschillende werkplekken om de theorie in praktijk te brengen, zoals het observeren.

Het vorige trimester hebben we onze eigen werkplek in kaart gebracht en met de nadruk op de visie van het jonge kind in de kinderopvang en het onderwijs.

Wij zitten in een kleine klas met 11 studenten, leerkrachten van groep 1 en 2, professionals in de kinderopvang en het muziekonderwijs. Een medestudent komt uit Vlaanderen, waardoor we ook informatie krijgen over “onze buren” en het jonge kind.

 

En maak kennis met student Jolanda

Wil je vertellen wie je bent en wat je werk nu is?

Ik ben Jolanda van Mulken en werk sinds 2002 bij kinderopvangorganisatie De Kinderhaven. Eerst als pedagogisch medewerker, nu als pedagogisch beleidsmedewerker en pedagogisch coach. De Kinderhaven heeft locaties in Leiden en in Alphen aan den Rijn voor kinderen van 0-12 jaar.

Welke opleiding heb je hiervoor gevolgd?

In 1989 heb ik mijn diploma HBO-J (Jeugdwelzijnswerk) behaald in Maastricht. In  2009 heb ik mijn certificaat voor Gordontrainer behaald en in 2019 heb ik de training voor pedagogisch coach afgerond.

Heb je specifiek voor werken met het jonge kind gekozen?

Tijdens mijn opleiding HBO-J heb ik al voor het jonge kind gekozen tijdens mijn stage, dit was in de kinderopvang. Daar werk ik nu nog steeds. Kinderen vind ik fantastisch en inspirerend. Ze zijn onze toekomst, dus daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. 

Met welke verwachting ben je aan deze master begonnen?

Om nog meer kennis te krijgen over het jonge kind en deze kennis in te zetten bij mijn huidige werkzaamheden.

Welk toekomstperspectief wil je vinden na deze opleiding?

De eerste jaren van het jonge kind zijn ontzettend belangrijk, het is de basis van de verdere ontwikkeling. De kennis van deze Master wil ik inzetten in mijn huidige functie om professionals (nog meer) te ondersteunen, door steeds weer inzichtelijk maken hoe je kinderen begeleid in het spelend leren. Daarbij hoort ook de doorgaande leerlijn van de kinderopvang naar de basisschool en de samenwerking die daarbij hoort.  

Maak kennis met student Cobie

Wil je vertellen wie je bent en wat je werk nu is?

Mijn naam is Cobie van Duijn, ik ben 28 jaar en ik woon in Katwijk. Momenteel ben ik met veel plezier juf van groep 1/2 op de Anne Frankschool in Leiden.

Welke opleiding heb je hiervoor gevolgd?

De Pabo op de Haagse Hogeschool, mijn diploma heb ik behaald in 2022.

Heb je specifiek voor werken met het jonge kind gekozen?

Nee, eigenlijk had ik voor het oudere kind gekozen. Mijn stages bij het jonge kind vond ik niet zo leuk! Ik denk dat het kwam omdat ik niet zo goed begreep wat kleuters precies inhield en ik dacht dat je diepere en leukere gesprekken met oudere kinderen kon hebben. Maar wat heb ik mij hierin vergist zeg!
Op de Anne Frankschool deed ik mijn lio-stage in groep 3/4 en dit was een hele fijne periode. Op deze school wilde ik graag blijven werken, maar er was alleen nog een vacature over voor bij de kleuters. Ik wilde dit wel proberen voor een jaartje en daarna naar de midden- of bovenbouw. Maar in dit jaartje had ik zo veel plezier in het vak, dat ik de jaren erna ook bij de kleuters ben gebleven.
Omdat ik op de pabo voor het oudere kind had gekozen, miste ik veel informatie over het leren van jonge kinderen. Ik wilde graag meer inzicht en ontdekken hoe het onderwijs (en vooral bij mij in de klas) verbetert kan worden. Ik ging op zoek naar een vervolgopleiding en zo kwam ik uit bij deze master Jonge Kind in Rotterdam.

Met welke verwachting ben je aan deze master begonnen?

Meer inzicht krijgen in de manier van leren van kleuters. Manieren ontdekken/ leren om het onderwijs aan kleuters te verbeteren.

Welk toekomstperspectief wil je vinden na deze opleiding?

Ik hoop mijn opgedane kennis te delen met
andere scholen/leerkrachten.

 
 
 
Previous
Previous

Onderzoek ‘Doorgaande lijn’ bij kinderopvang, VVE en basisschool

Next
Next

Barbara de Kort neemt afscheid als voorzitter van het LEJK