Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam - Ruben Fukkink
Ruben Fukkink
Foto: Hogeschool van Amsterdam
Ruben Fukkink is lector Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is daarnaast ‘visiting professor’ aan de Universiteit van Turku, Finland. Hij heeft internationaal gepubliceerd over diverse pedagogische en onderwijskundige onderwerpen. Belangrijke thema’s in zijn werk zijn kinderopvang, sociale inclusie, internationalisering en ‘urban education’. Het opgroeien van kinderen in de kinderopvang en op school en de professionalisering van pedagogische professionals is een terugkerend onderwerp in zijn werk.
Met collega’s uit de eigen faculteit Onderwijs en Opvoeding en de ‘zusterfaculteiten’ Maatschappij en Recht en Bweging, Sport en Voeding werkt hij samen aan praktijkgericht onderzoek op het terrein van ‘urban education’. Momenteel werkt hij met verschillende hogescholen uit Nederland, België, Duitsland en Noorwegen aan een onderzoek naar interprofessionele samenwerking en de effecten op de ontwikkeling van kinderen.
Ruben is o.a. lid van de initiatiefgroep Expertisecentrum Kinderopvang en lid van de Kinderopvangraad. Aan hen vertelde hij eerder: ‘We kijken als samenleving vaak naar het onderwijs. Als er problemen zijn, of nieuwe trends, dan moet het onderwijs dat oplossen. De kinderopvang slaan we nog weleens over. Ook vanuit de wetenschap zou ik graag meer aandacht zien voor de kinderopvang; één bijzonder hoogleraar is eigenlijk niet genoeg. We moeten het onderwijs en de kinderopvang veel meer met elkaar gaan verenigen. Vooral het basisonderwijs en onze sector hebben elkaar nodig. Vooropgesteld: het gaat ontzettend goed met de kinderopvang in Nederland. Maar wat betreft die samenwerking is er nog veel werk aan de winkel.’
‘De kinderopvang is een professioneel werkveld waar wekelijks zo’n miljoen kinderen naar toe gaan, van 0 tot en met 12 jaar. De kinderopvang bouwt, soms met onderwijs en/of jeugdhulp, elke dag aan een stevig fundament voor de ontwikkeling van die grote groep kinderen. Juist in die fase kunnen we heel veel betekenen voor kinderen. En hun ouders.’