Tijdschrift Vroeg: interview met LEJK-lector Annerieke Boland
“Spelen is al vanaf babyleeftijd dé ingang tot praten”, laat dr. Annerieke Boland met overtuigingskracht weten. De afgelopen jaren heeft zij als specialist op het gebied van spel haar sporen verdiend. “Via onze onderzoeken komen we steeds meer te weten wat de betekenis van spel is voor de ontwikkeling.” De Lector Jonge kind aan Hogeschool IPABO, Amsterdam/Alkmaar ziet het als grote uitdaging om de vergaarde kennis toegankelijk te maken voor de praktijk en bij te dragen aan duurzame professionalisering. “Op dit gebied is nog een wereld te winnen.”
In het artikel vertelt ze over haar inspiratiebronnen.
Annerieke put veel inspiratie uit het werk van de Russische onderwijs- en ontwikkelingspsycholoog Vygotsky. “Zijn werk rond de zone van de naaste ontwikkeling is heel erg van belang als je het hebt over spel en spelen. Vygotsky zag al hoe kinderen in doen-alsof spel boven zichzelf uitstijgen. Ze willen meedoen aan de wereld en spelen op hun eigen manier na wat ze volwassenen zien doen. Ook leggen ze zichzelf regels op: de kinderen praten en gedragen zich zoals ze denken dat een volwassene dat ook doet. Voor Nederland heeft VU-hoogleraar Bert van Oers, nu met emeritaat, dat theoretisch sterk uitgewerkt en het neemt in Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) een belangrijke plek in. Dorian de Haan, voormalig lector op het gebied van ontwikkelingsgericht onderwijs, heeft samen met Elly Singer, veel gedaan rond taal en spel bij jonge kinderen. En Resi Damhuis, ook voormalig lector, heeft belangrijk werk verzet op het gebied van interactie met jonge kinderen voert. Stuk voor stuk mensen die voor mij inspirerend zijn geweest.”
Het gehele interview is te lezen in deze PDF.
Meer lezen? Kijk op de site van Vakblad Vroeg.
Foto Annerieke: Marjan Koerselman