
Nieuwsberichten
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) heeft de krachten gebundeld met een netwerk van Nederlandse lectoren. Dit initiatief heeft als doel om de pedagogische praktijk en het onderwijs van kinderen tussen 0 en 8 jaar verder te ondersteunen door middel van samenwerking.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met lectoraten door heel Nederland, alle gericht op het Jonge Kind.
Het LEJK nodigt je uit, mee te werken aan de ontwikkeling van de Kennisagenda van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) door een korte vragenlijst in te vullen. Wij leggen de nadruk op het jonge kind.
Het LEJK biedt deze brochure over de ontwikkeling van rollenspel (doen-alsofspel) en de begeleiding daarvan. Geconcentreerd op spelbegeleiding volgens de drie V’s, verkennen, verbinden en verrijken, met concrete voorbeelden.
Bekijk/beluister het webinar over de doorgaande lijn terug, gehouden door het GOAB ism. lector Cathy van Tuijl.
Zes specifieke thema’s zijn belangrijk in het werk van de pedagogisch medewerker en de leerkracht van de onderbouw van de basisschool. Voor trainers/nascholers voor professionals in de kinderopvang en basisschool is er een handreiking ontwikkeld, met per thema een wetenschappelijke onderbouwing, doelen en voorbeelden. We willen deze kennis graag delen zodat elke trainer met evidence informed materiaal kan werken. Hiervoor worden drie bijeenkomsten gepland, met een open inschrijving.
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op de vragen die omtrent spelen.
Op 14 november gingen collega's uit zowel de voor- en vroegschoolse educatie, het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en lerarenopleidingen in gesprek rondom de vraag 'hoe optimaliseren we de overgang van kinderopvang-onderbouw basisschool en basisschool-voortgezet onderwijs?'.
Op 14 november 2024 voerden LEJK, LEPOVO en NRO samen een gesprek over de vraag, hoe wetenschappelijke kennis eenvoudig in het werkveld in te brengen is.
14 november 2024: symposium over Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?, georganiseerd door LEJK en LEPOVO. Zien wij jou?
Lees de conclusies en het hele rapport over vroegschoolse educatie (2024) en het factsheet over voorschoolse educatie (2023) van de Inspectie van het Onderwijs.
Op 8 september is het Wereld Alfabetiseringsdag. Het begint met taal, voor alle kinderen. Lees meer bij het LEJK!
Maak kennis met de mensen van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind: Annerieke Boland is een van onze lectoren.
LEJK-lector Annerieke Boland werkte mee aan een artikel in Vakblad Vroeg, in maart 2024. Lees het hier!
Korte terugblik op de bijeenkomst van Lerend Onderwijs voor een Lerend Nederland, 5 juni 2024 in Amerfoort. Geschreven door de PO-Raad
Lees hier het artikel ‘Professionele leergemeenschappen: Jongekindprofessionals samen opleiden en professionaliseren’ in de BBMP. Geschreven door lector Ineke Oenema-Mostert.
Maak kennis met de mensen van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind: Cathy van Tuijl is een van onze lectoren.
De Expertisecentra voor het Jonge Kind (LEJK) en voor de doorgaande lijn van PO naar VO (LEPOVO) willen bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 2- tot 14-jarigen. De Expertisecentra bieden (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor leerlingen.
Vanuit beide expertisecentra roepen we u, als lid van de vaste Tweede Kamer-commissie, op om de aangenomen motie van dinsdag 2 april om de pabo’s te splitsen, te heroverwegen. Met de motie wordt geprobeerd, het beperkt aantal mannen dat kiest voor het onderwijs te verhogen alsmede het overvolle curriculum van de opleiding op te lossen. Beide constateringen vinden veel herkenning, maar de vraag is of het splitsen van de pabo’s deze problemen oplost. Is het onderwijs gebaat bij een splitsing of knip binnen de opleiding, die door elke pabo op eigen wijze is ingericht? Wij pleiten juist voor het zodanig aanpassen van de opleiding tot leerkracht in PO of VO, dat zij de doorlopende ontwikkellijnen van kinderen zien tussen twee en veertien jaar. Zonder dat ze een overladen (studie)programma hebben als student of als startbekwame leerkracht. Maar zodat ze wel wendbaar blijven in de krappe arbeidsmarkt en niet verloren gaan voor het onderwijs.
Het Expertisecentrum Kinderopvang en het LEJK doen samen onderzoek naar de doorgaande lijn tussen opvang, VVE en basisschool. Werk mee aan dit onderzoek!
LEJK-lector Cathy van Tuijl geeft les aan de deeltijd-masterstudenten van de Pabo in Rotterdam. Wij vroegen enkele studenten, hoe zij de studie ervaren en waarom ze hebben gekozen voor een masteropleiding. Jolanda en Cobie stuurden hun reactie in. Maak kennis met deze professionals.
Bij het afscheid van voorzitter Barbara de Kort, blikken we kort terug op het ontstaan van het LEJK en haar verdere loopbaan.
Bij het afscheid van lector Ineke Oenema-Mostert blikken we terug op haar loopbaan en haar onderzoek.