Uitgangspunten handelen
Het handelen van de jongekindprofessional kan voor veel kinderen een belangrijk verschil maken. Daarom hebben de lectoren die verbonden zijn aan ons expertisecentrum een aantal uitgangspunten voor dit handelen uitgewerkt. De komende tijd concretiseren we deze uitgangspunten en verrijken we het met beelden uit de praktijk.
Wat vinden we belangrijk in het handelen van de jongekindprofessional:
Relatie op individueel niveau
De jongekindprofessional investeert in de relatie professional-kind waarbij de begeleiding gericht is op de brede ontwikkeling, waaronder groei van zelfbesef en zelfbeeld.
Het jonge kind als deel van de groep
De jongekindprofessional richt zich op de begeleiding van samen werken en leven met anderen. Belonging, het gevoel van erbij horen, veiligheid, acceptatie, inclusie, eigen identiteit en (h)erkenning, zijn begrippen die de professional belangrijk vindt voor alle kinderen en als uitgangspunt voor het handelen hanteert.
Interactie
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal-denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties).
Ontwikkeling van het jonge kind; kennen, volgen en afstemmen
De jongekindprofessional kent de ontwikkelingslijnen van het jonge kind, volgt de ontwikkeling van het jonge kind en stemt het handelen af op deze ontwikkeling. De professional weet wat leeftijdsadequaat is en kent de bandbreedte. Hij begrijpt wat hij ziet en reageert afgestemd. De professional handelt daarbij in de zone van actuele en naaste ontwikkeling. De jongekindprofessional zorgt voor planmatig (op langere termijn), beredeneerd en doelgericht aanbod van activiteiten die betekenisvol zijn voor jonge kinderen.
Ontwikkeling van het jonge kind en de omgeving
De jongekindprofessional is vaardig in het begeleiden van kinderen in het grip krijgen op de wereld. Dat betekent dat het handelen gericht is op groei, dat de professional de ‘buitenwereld naar binnen haalt’ en daarbij ‘werkelijkheidsnabijheid’ realiseert en stimulerende ervaringen biedt. Dit kan gerealiseerd worden in thematisch werken, dat een beredeneerd en doelgericht en betekenisvol activiteitenaanbod ondersteunt.
Opvoeden en onderwijzen doe je samen
De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.
Teamwerk
De jongekindprofessional maakt deel uit van een team en ziet de noodzaak van intercollegiaal overleg. De jongekindprofessional brengt deskundigheid over het jonge kind en de wijze waarop onderwijs en educatie geboden wordt in binnen het team. Ook zorgt de jongekindprofessional voor een goede aansluiting van de voorschoolse fase tot en met groep 3. Het is belangrijk dat de jongekindprofessionals hun stem laten horen.