Kaarten bij de begeleiding van spel

In de onderzoekslijn Spelontwikkeling en spelbegeleiding is nu een mooie mijlpaal bereikt: we voegen kaarten voor de ontwikkeling van rollenspel, en de begeleiding ervan, toe aan de Toolbox.

Lector Annerieke Boland is bij het Landelijk expertisecentrum gestart met de onderzoekslijn Spelontwikkeling, omdat professionals uit kinderopvang en basisonderwijs en docenten van Pabo’s en Ad-opleidingen constateerden dat studenten en collega’s vaak niet goed op de hoogte waren van de spelontwikkeling van kinderen. En dat is een voorwaarde om spel van kinderen goed te kunnen begeleiden.

De eerste opbrengst van dit traject is deze brochure over de ontwikkeling van rollenspel (doen-alsofspel) en de begeleiding daarvan. We hebben ons daarbij geconcentreerd op spelbegeleiding volgens de drie V’s, verkennen, verbinden en verrijken.

Er was vooral behoefte aan concrete voorbeelden en dat heeft geleid tot een set van vier kaarten: twee kaarten over de ontwikkeling van rollenspel en twee kaarten over de begeleiding van rollenspel. De ene kaart bevat steeds de uitleg en de andere kaart bevat de voorbeelden. Deze pdf is interactief, zodat je makkelijk kunt schakelen tussen de kaart met uitleg en de kaart met voorbeelden. Voorafgaand aan de kaarten vind je een korte inleiding op de rollenspelontwikkeling en de begeleiding van rollenspel. Ook zijn er aanwijzingen voor de inzet van de kaarten.

Je kunt de kaarten hier downloaden (of klik op onderstaande afbeelding).

Diverse professionals uit het netwerk van het LEJK hebben meegedacht over de kaarten, maar speciale dank gaat uit naar José Hillen (Hogeschool De Kempel) en Robert Streunding (Hogeschool Rotterdam), die volhardend hebben bijgedragen aan de voltooiing ervan.

Previous
Previous

Kennisagenda NRO: vul de vragenlijst in

Next
Next

Webinar Doorgaande lijn vve (via GOAB)