Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met Hogeschool Rotterdam - Martine van der Pluijm

Martine van der Pluijm
Foto: Hogeschool Rotterdam

Martine is sinds 2023 lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen. Met dit lectoraat richt zij zich op kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk en het hoger onderwijs om toekomstige professionals beter toe te rusten voor het creëren van een taalrijke omgeving voor (jonge) kinderen op school en thuis en het tegengaan van kansenongelijkheid. In dit verband is Martine betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de eerste master Jonge Kind.

Zij studeerde gezinspedagogiek en studeerde in 2002 af in opvoedfilosofie. In 2006 startte zij als zelfstandig ondernemer en werkte ze als projectmanager, onderzoeker en ontwikkelaar op het terrein van onderwijs en kinderopvang. In deze periode ontdekte ze hoe belangrijk een taalrijke omgeving is voor jonge kinderen en hoe de opleiding, thuistalen en laaggeletterdheid bij ouders een belemmering kunnen vormen in de taalondersteuning van hun kind. Ook zag Martine hoe moeilijk het is voor scholen in te spelen op dit intergenerationele proces en de ongelijke kansen die het onderwijssysteem creëert. Vanuit die ervaring startte zij in 2011 bij Hogeschool Rotterdam als docent en kreeg daar de kans te werken aan promotieonderzoek op dit terrein. Martine werkte door middel van ontwerpgericht onderzoek en professionele leergemeenschappen samen met (voor)scholen aan interventies om de taalomgeving op school en thuis te verbinden. Dit leverde de aanpak Thuis in Taal (Van der Pluijm, 2020) op. Recent maakte ze een aanvulling op de aanpak Thuis in Taal op school, gericht op het stimuleren van interacties in de taalomgeving thuis. Martine werd betrokken bij een initiatief van scholen in Rotterdam-Zuid om de samenwerking tussen de praktijk, onderzoekers en opleidingen te verbeteren. Dit leidde tot het oprichten van Leerschool Rotterdam-Zuid. Vanuit deze Leerschool leidt Martine nieuw onderzoek, waarin basisscholen, hogescholen, universiteit en andere partners langdurig vanuit leergemeenschappen samenwerken aan het ontwerpen van samenhangend cultureel responsief taalonderwijs.

Meer informatie:

Previous
Previous

LEJK versterkt samenwerking met lectoren uit het hele land om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen

Next
Next

Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt samen met Hogeschool Leiden - Christiane Nieuwmeijer