Over ons
Binnen het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) werken wij aan beter onderwijs voor jonge kinderen tussen de twee en acht jaar door het stimuleren van samenwerking tussen wetenschap, opleidingen en praktijk.
We delen elkaars kennis en kunde rond het leren, ontwikkelen en onderwijzen van jonge kinderen. Naast het creëren van nieuwe kennis maken wij ook bestaande inzichten toepasbaar.
Onze belangrijkste instrumenten zijn state-of-the art kennis, gezamenlijk praktijkgericht onderzoek en uitwisseling van good practices.
Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind is een onafhankelijke stichting die werkt aan beter onderwijs voor jonge kinderen tussen twee en acht jaar, door samenwerking tussen onderzoekers, opleiders en de professionals in onderwijs en voorschoolse educatie te stimuleren. Het doel is dat alle jonge kinderen in Nederland onderwijs krijgen van hoge kwaliteit, zodat ze van jongs af aan gelijke kansen krijgen voor optimale ontwikkeling en zich deel voelen van een grotere gemeenschap. Een sterke start op jonge leeftijd heeft grote invloed op welzijn, de schoolloopbaan en maatschappelijke participatie op latere leeftijd.
Leerkrachten en educatief professionals[1] kunnen het verschil maken in het leven van jonge kinderen. Om tot volle bloei te komen, hebben kinderen ondersteuning en uitdaging nodig van hun omgeving. Dat vraagt van professionals dat zij een positieve relatie opbouwen met elk kind; dat zij een veilige omgeving creëren waarin kinderen zich welkom voelen zoals ze zijn, zodat kinderen op hun eigen manier kunnen bijdragen aan wat er speelt en leeft in de groep.
Het vraagt ook van professionals dat zij de wereld van kinderen groter en begrijpelijker maken. Dit doen zij door een rijke speelleeromgeving te bieden waarin kinderen worden uitgedaagd, afgestemd op bij de nieuwsgierigheid en exploratiedrang van jonge kinderen en hun gerichtheid op relatie. Door stimulerende interacties, spelbegeleiding en betekenisvolle instructiemomenten draagt de professional doelgericht bij aan de brede ontwikkeling van kinderen. Initiatief van kinderen en initiatief van de professional zijn daarbij in balans.
Een brede kijk op ontwikkeling en spelgeoriënteerd onderwijs sluiten aan bij de kenmerken van jonge kinderen, zoals hun behoefte aan concrete activiteiten, hun zintuigelijke oriëntatie en hun verbeeldingskracht. Informeel en incidenteel leren van en met elkaar staat bij het jonge kind op de voorgrond en verloopt geleidelijk naar meer formeel en intentioneel leren.
Ten slotte vraagt het van professionals dat zij alert zijn op bijzonderheden in de ontwikkeling, met name in het leren omgaan met emoties, sociale relaties, zelfregulatie, motoriek, de zintuigelijke ontwikkeling, en de taal- en denkontwikkeling. Ze reageren adequaat en prompt op specifieke ontwikkel- en leerbehoeften en werken constructief samen met ouders en andere partners.
Jonge kinderen hebben recht op deze sterke professionals, in welke wijk zij ook naar school gaan. Opleiding van aankomend professionals, blijvende professionalisering op de werkvloer en onderzoek zijn de pijlers voor het bereiken van hoge kwaliteit in onderwijs en educatie. Daarbij is samenwerking tussen de drie pijlers en evidenced-informed werken van groot belang voor duurzame verbetering.
We zien daarom grote urgentie in de inrichting van het Landelijk expertisecentrum jonge kind, waarin partners uit wetenschap, opleidingen en de praktijk samen kunnen leren en profiteren van elkaars kennis en kunde rond het leren, ontwikkelen en onderwijzen van jonge kinderen. We streven naar een onderzoekende en kritisch-reflectieve houding bij alle betrokkenen. De belangrijkste instrumenten zijn: state-of-the art kennis, gezamenlijk praktijkgericht onderzoek en uitwisseling van good practices. Het gaat zowel om het creëren van nieuwe kennis als om het toepasbaar maken van bestaande evidence-informed inzichten in verschillende contexten van praktijk en opleiding. We leren van elkaar als critical friends op regionaal en nationaal niveau en verbinden ons aan internationale kennisnetwerken op het gebied van Early Childhood Education. Gezamenlijk dragen we zorg voor borging van goede praktijken in het werkveld, op de opleidingen en in de samenwerking.