Maak kennis met LEJK-lector Annerieke Boland

Lector Annerieke Boland

Om je een beeld te geven van onze lectoren, vertellen we hier meer over Annerieke Boland.

Annerieke studeerde Nederlands en Algemene taalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op een onderzoek naar spontane taalverwerving van jonge kinderen. Sinds 2005 is ze als docent werkzaam aan Hogeschool iPabo en ze werkt daar sinds 2014 als lector Jonge kind. Samen met collega’s en professionals uit het veld doet ze onderzoek naar spelend leren van kinderen tussen 2 en 8 jaar in de kinderopvang en het onderwijs aan kinderen. Daarnaast is ze opleider op het gebied van jonge kind-onderwijs voor (aankomende) leerkrachten en pedagogisch educatief medewerkers.

Annerieke geeft regelmatig lezingen of workshops voor het veld. In haar werk ligt sterk de nadruk op de (to)taalontwikkeling van kinderen en op de interactievaardigheden van de professional binnen de context van spel.

Haar lectorale rede uit 2025 heeft de titel: "Onderwijs aan het jonge kind. Intersubjectiviteit als onderlegger voor ontwikkeling." Ze stelde dat er in veel peuter- en kleutergroepen in de VVE en in het basisonderwijs ten onrechte een onderscheid gemaakt wordt tussen spelen en leren. ‘Dat heeft geleid tot een eenzijdige focus op lezen, schrijven en rekenen. Ook worden er vaak werkvormen ingezet die niet passen bij jonge kinderen, zoals werkbladen, klassikale lesjes in de grote kring en toetsen. In deze settingen leren jonge kinderen vooral nadoen wat juf of meester voordoet.’

We publiceerden eerder dit interview met vakblad Vroeg. Ook deelde ze eerder kennis bij een symposium over een beredeneerd spelaanbod. En lees het artikel ‘De kracht van spel’ in ‘Beter thuis in taal’ hier terug.

Previous
Previous

Het begint met ABC

Next
Next

Tijdschrift Vroeg: interview met LEJK-lector Annerieke Boland