Rapport Inspectie van het Onderwijs over vroegschoolse educatie

Inspectie: Vroegschoolse educatie grotendeels op orde, maar verbetering mogelijk

De vroegschoolse educatie is over het algemeen op veel scholen in orde. Maar er is verbetering mogelijk.

Alida Oppers, inspecteur-generaal: ‘Gelukkig zien we dat de vroegschoolse educatie op de meeste scholen grotendeels in orde is. Dat is ontzettend belangrijk. Hoe eerder is begonnen met het stimuleren van de ontwikkeling, hoe groter de kans dat voor- en vroegschoolse educatie bijdraagt aan kansengelijkheid. Voor twee zaken vraag ik in het bijzonder de aandacht. Ten eerste ontbreekt te vaak de doorgaande lijn en samenwerking met de voorschool. Ten tweede is de samenwerking met ouders op te veel scholen niet vanzelfsprekend.’

In het onderzoek stonden twee vragen centraal:

• Wat is de kwaliteit van de vroegschoolse educatie in Nederland in 2023?

• Is er verschil in kwaliteit van de vroegschoolse educatie tussen scholen en waar hangt dit mee samen?

Samengevat:

  • Het pedagogisch handelen van leerkrachten valt positief op

  • Kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur hebben positief effect

  • Kansenongelijkheid door schoolverschillen

  • Doorgaande lijn ontbreekt vaak en overige verbeterpunten

  • Ieder zijn rol voor verbeteringen vroegscholen

Het gehele rapport is hier te vinden.

Factsheet over de voorschool, verschenen in juni 2023.

Deze factsheet geeft een beeld van de kwaliteit van voorschoolse educatie in Nederland in 2022. Voorschoolse educatie is bestemd voor peuters tussen de 2,5 en 4 jaar met een risico op een onderwijsachterstand. Hierdoor kunnen deze peuters een betere start maken op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de kinderdagopvang en is van groot belang voor kinderen omgoed voorbereid aan de schoolloopbaan te kunnen beginnen. Daarnaast vormt voorschoolse educatie de eerste stap in het verbeteren van de basisvaardigheden.

De belangrijkste bevindingen in dit rapport:

De aandacht moet uitgaan naar het aanbod, het pedagogisch-educatief handelen en samenwerking met ouders.

  • De kwaliteit van voorschoolse educatie is in grote lijnen op orde… maar op aspecten zijn er aandachtspunten

  • Geen verschil met 2019, wel verschillen tussen voorscholen

  • Een aantal kenmerken van voorscholen hangt samen met de kwaliteit van de voorschoolse educatie

Previous
Previous

Uitnodiging: 'Overgangen: kwetsbaar of kansrijk?'

Next
Next

Het begint met ABC