Wetenschappelijk artikel over jonge risicokind
De voorspellende waarde van afzonderlijke risicofactoren voor selectieve aandacht en woordenschat werd getest bij peuters die voorschoolse educatie kregen. Uiteindelijk bleek vooral het niveau van selectieve aandacht en woordenschat op 2,5 jarige leeftijd een voorspeller te zijn van de groei die kinderen op die terreinen doormaken tot hun 5e jaar. Ook dit onderzoek wijst in feite op het belang van voorschoolse educatie met name voor kinderen die op 2,5 jarige leeftijd sterk achterlopen in hun ontwikkeling op genoemde domeinen.
Amerikaans onderzoek naar de doorgaande lijn in het geven van instructie van voor- naar vroegschool
Laura M. Justice, Hui Jiang, Kelly Purtell, Tzu-Jung Lin, T.J. en Arya Ansari
Amerikaans onderzoek: Opvattingen van onderwijsprofessionals over (vroege- en voor)schoolse competenties, hoe die verschillend begrepen worden hetgeen kan leiden tot gemiste aansluiting
Tashia Abrya, Scott Latham, Daphna Bassok en Jennifer LoCasale-Crouch (online 17 January 2015)
Versterken van inhoudelijke samenwerking tussen vroeg- en voorschool en de onderbouw van PO: beleid/regelgeving en routines in Boston
Meghan P. McCormick, Christina Weiland, JoAnn Hsueh, Michelle Maier, Rama Hagos, Catherine Snow, Nicole Leacock, en Laura Schick (2020)
Doorgaande lijn en gebrek daaraan in de klas: ervaringen van Amerikaanse vroeg- en voorschoolse educatie en onderbouw PO
Virginia E. Vitiello, Robert C. Pianta, Jessica E. Whittaker en Erik A. Ruzek (2019)
Een continuüm van spelend leren: de rol van de leerkracht in de spelgerichte pedagogie en de angst om het spel te kapen
Angela Pyle en Erica Danniels (2017)
Een model voor Assessment in de spelend leren pedagogiek
Angela Pyle, Christopher Deluca, Erica Danniels en Hanna Wickstrom (2020)
Schoolrijpheid en zelfregulatie: Een ontwikkelingspsychobiologische benadering
Clancy Blair en Cassandra Cybele Raver (2015)
De betrokkenheid van kleuters en hun ontwikkeling in beginnende geletterdheid en gecijferdheid
Chien, N.C., Howes, C., Burchinal, M., Pianta, R.C., Ritchie, S., Bryant, D.M., Clifford, R.M., Early, D.M. & Barbarin, O.A. (2010)
De taal van spel: het ontwikkelen van woordenschat in de kleuterfase door spel als vervolg op samen een boek lezen
Toub, T.S. Hassinger-Das, B., Turner Nesbitt, K., Ilgaz, H., Weisberg, D.S., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Nicolopouloud, A., & Dickinson, D.K. (2018)
Cortisolpatronen van kinderen en de kwaliteit van de vroege leeromgeving
Nina Sajaniemi, Eira Suhonen, Elina Kontu, Pekka Rantanen, Harri Lindholm, Sirpa Hyttinen & Ari Hirvonen (2011)
De invloed en kwaliteit van vroege ervaringen vormt de bouw van de hersenen
National Scientific Council on the Developing Child (2007)
De ontwikkeling van kinderen bij tegenspoed: Afbakening in hersenen en gedrag op basis van ervaringen
Blair, C.B. & Raver, C.C. (2012)
De effecten van verschillende onderwijsprogramma’s op geletterdheid- en taaluitkomsten van het jonge kind: een systematisch overzicht
Chambers, B, Cheung, A.C.K. & Slavin, R.E. (2016)