De ontwikkeling van het jonge kind
Wie met jonge kinderen werkt in de opvang of op school, heeft goed zicht nodig op de ontwikkeling van kinderen. Maar wat is 'ontwikkeling' nu eigenlijk? In de drie bijdragen kun je lezen over de ontwikkeling van het brein, ontwikkeling als ‘holistisch’ proces, en factoren die ontwikkeling beïnvloeden. De praktijkvoorbeelden laten zien hoe professionals in hun praktijk (verschillen in) ontwikkeling observeren en daarop inspelen. In de kennisbank zijn een aantal wetenschappelijke bronnen rondom het thema uitgewerkt.
Bijdragen
Wetenschappelijke bronnen
Chien, N.C., Howes, C., Burchinal, M., Pianta, R.C., Ritchie, S., Bryant, D.M., Clifford, R.M., Early, D.M. & Barbarin, O.A. (2010)
Toub, T.S. Hassinger-Das, B., Turner Nesbitt, K., Ilgaz, H., Weisberg, D.S., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Nicolopouloud, A., & Dickinson, D.K. (2018)
Nina Sajaniemi, Eira Suhonen, Elina Kontu, Pekka Rantanen, Harri Lindholm, Sirpa Hyttinen & Ari Hirvonen (2011)
Bick, J. & Nelson, C. (2017)
Chambers, B, Cheung, A.C.K. & Slavin, R.E. (2016)