Terugblik kennisdeelsessie ‘Een beredeneerd spelaanbod aan het jonge kind (2-8 jaar), lector Annerieke Boland

Bij het symposium ‘Doorlopende leerlijnen voor elk kind’ vonden diverse kennisdeelsessies plaats. De sessies van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind betroffen de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Dr. Annerieke Boland, lector Jonge kind Hogeschool iPabo, Amsterdam/Alkmaar & lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind, leidde deze sessie.

Jonge kinderen hebben een natuurlijke voorkeur om te spelen. In hun spel komen de ontwikkelingsgebieden samen die cruciaal zijn voor de vroege ontwikkeling, zoals onder andere zelfregulering, taal en kennis van de wereld. Het spel ontwikkelt zich in focus en complexiteit, wanneer kinderen voldoende uitdaging tegenkomen in hun spel. De professional speelt daarin een belangrijke rol.

Zowel in de voor- als vroegschoolse periode blijkt de stimulerende interactie tussen professional en kinderen van doorslaggevend belang voor de ontwikkelingskansen van kinderen. Toch is deze zogenaamde 'educatieve proceskwaliteit' volgens metingen van de onderwijsinspectie over het algemeen voor verbetering vatbaar.

In deze sessie werd stilgestaan bij de vraag waarom spelend en onderzoekend leren voor jonge kinderen van belang zijn en welke ingrediënten bijdragen aan een stimulerend en kansrijk spelaanbod. We bespraken met elkaar welke consequenties dat heeft voor de organisatie van educatie/onderwijs in de eigen praktijk.

Korte video’s kun je vinden door op de afbeelding te klikken in de presentatie.

Previous
Previous

LEJK bij de Tsjipcast podcast: wat is de toegevoegde waarde van voor- en vroegschoolse educatie voor jonge kinderen?

Next
Next

Terugblik kennisdeelsessie ‘Een doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs: de rol van de leidinggevende(n)’