Documentatie bij thema 5, Opvoeden en onderwijzen doe je samen

Er zijn zes thema’s die van belang zijn voor voorschoolse educatie en de groepen 1, 2 en 3. We zetten de verdiepende kennis voor je op een rijtje. Hieronder vind je de informatie over onderwijzen en opvoeden doe je samen.

De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.

Partnerschap tussen professionals en ouders (“ouderbetrokkenheid”) bestaat uit verschillende componenten: gericht op opvoeden en leren, gericht op communicatie en participatie, en op medezeggenschap. Voor de ontwikkeling van het jonge kind zijn de eerste twee componenten het belangrijkst: Hoe zorg je ervoor dat opvoeden en leren thuis en hetgeen professionals aanbieden in elkaars verlengde liggen en de ontwikkeling van het jonge kind optimaal stimuleren? En hoe zorg je voor goede communicatie met alle ouders maar zeker met die ouders waar het schuurt of met wie het contact moeizaam verloopt? 

Hieronder vind je het thema verder uitgewerkt als PDF. Ook vind je een formulier om te gebruiken bij de intake. Daarna vind je onze lees-, kijk- en luistertips. Onderaan vind je de literatuurlijst die is gebruikt bij dit thema.

Voor het thema Opvoeden en onderwijzen doe je samen, raden we je de volgende aanvullende informatie aan om te gebruiken ter verdieping van je kennis en begrip.

Informatie over ouderbetrokkenheid in het algemeen

Het Nederlands Jeugdinstituut schrijft over Ouderbetrokkenheid in de kinderopvang op haar website.

Hier lees je de Early years blogs over ouderbetrokkenheid.

K. Vander Heyden schreef in 2021 het artikel Onderwijskansen voor jonge kinderen, op onderwijskennis.nl.

Het artikel ‘Goed contact met ouders verhoogt het werkplezier’, van J. De Boer, is gepubliceerd in Kinderopvang, mei 2023, p.24-25.

Informatie over ouderbetrokkenheid bij laag opgeleide of anderstalige ouders

Meer lezen over gelijke kansen in de klas? Ga naar https://gelijkekansenindeklas.nl/hoofdstuk/ouderbetrokkenheid/

We raden dit artikel aan: Kansrijke aanpak: Thuis in school, te vinden op de site onderwijskennis.nl. Geschreven door A. Willemen en M.Ilias (2022). 

En dan is er het artikel Ouderbetrokkenheid en onderwijskansen op onderwijskennis.nl, van A.L. van der Vegt uit 2022.

Op de LEJK-site vind je het artikel van Cathy van Tuijl uit 2022: (In hoeverre) bepaalt de plaats van je wieg je toekomst?

Om je bewust te worden van je eigen opvattingen over ‘verschillen’ en deze bespreekbaar te maken binnen je team is er een gesprekstool en een kaartenset

Hier vind je de De NRO informatiefolder Samen werken aan Educatief Partnerschap.  Gemaakt door M. Ilias, D. Verkerk, L. Van Hal, A. Willemen en T. Pels. (2020).

De kaartenset ‘Wij zijn samen verschillend. Over diversiteit en verbinding in kinderopvang en onderwijs’ is te verkrijgen via https://www.anadelbarrio.nl/kaartenset.htm

Literatuurlijst

Hier vind je de geraadpleegde literatuur bij dit thema.



Previous
Previous

Documentatie bij thema 4, de ontwikkeling van het jonge kind: kennen, volgen en afstemmen

Next
Next

Documentatie bij thema 6, Teamwerk