Documentatie bij thema 6, Teamwerk

Er zijn zes thema’s die van belang zijn voor voorschoolse educatie en de groepen 1, 2 en 3. We zetten de verdiepende kennis voor je op een rijtje. Hieronder vind je de informatie over teamwerk.

De jongekindprofessional maakt deel uit van een team en ziet de noodzaak van intercollegiale samenwerking. De jongekindprofessional brengt deskundigheid over het jonge kind en de wijze waarop onderwijs en educatie geboden wordt in binnen het team. Ook zorgt de jongekindprofessional voor een goede aansluiting van de voorschoolse fase tot en met groep 3. Het is belangrijk dat de jongekindprofessionals hun stem laten horen.

Het realiseren van een veilige, positieve en voorspelbare omgeving vraagt van professionals om teamwerk: hoe om te gaan met of gebruik te maken van verschillen in aanpak? Daarnaast gaat het om afstemming tussen voor- en vroegschoolse educatie: dat vraagt om ‘alignment’: om afstemming van doelen, aanbod (wat) en benadering (hoe) tussen pm-ers en leerkrachten. Gezamenlijke training kan een eerste stap in verdiepende kennismaking zijn.

Hieronder vind je het thema verder uitgewerkt als PDF. Ook vind je een formulier om te gebruiken bij de intake. Daarna vind je onze lees-, kijk- en luistertips. Onderaan vind je de literatuurlijst die is gebruikt bij dit thema.

Voor het thema Teamwerk, raden we je de volgende aanvullende informatie aan om te gebruiken ter verdieping van je kennis en begrip.

Leestip en kijktip

De door Sardes ontwikkelde kwaliteitskaart Doorgaande lijn binnen de voor- en vroegschool (Versteegen, 2020) is door Oenema-Mostert e.a. (2022) bewerkt en biedt een aantal op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde thema’s die helpend zijn om zicht te krijgen op de kwaliteit van het proces. De manier waarop professionals met jonge kinderen omgaan, heeft daarom grote impact op het leer- en ontwikkelpad van kinderen. Aan de hand van het ontwikkelde zelfevaluatieformulier zijn de JKP is instaat om samen met collega’s (voor-vroegschool en groep 3) ontwikkelpunten op de volgende thema’s te formuleren om te komen tot professionalsering binnen de teams:

  • De gezamenlijke visie op de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen

  • Het pedagogisch en educatief handelen

  • De overdracht tussen voor- en vroegschool

  • Het volgen van de ontwikkeling en het leren

  • Zorg en begeleiding

  • Ouderbetrokkenheid en educatief partnerschap

  • Kennis en vaardigheden voor het werken met jonge kinderen

  • De inhoudelijke samenwerking tussen voor- en vroegschool

  • De overgang van groep 2 naar groep 3.

De ontwikkelingslijnen sociaal-emotioneel, motorisch, cognitief zijn in verschillende hoofdstukken inzichtelijk uitgewerkt in Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal: Visie op onderwijs aan 3-7 jarigen. Door C. E. Oenema-Mostert, H. Janssens, G. Woltjer, & P. van de Kraats-Hop (Eds.), Groningen: Noordhoff Uitgevers.

Om teamwerk in de praktijk te verstrekken is samenwerken in leerteams waarin mbo- en hbo studenten, JKP in opleiding en JKP werkveld samen werken fundamenteel. De volgende video is afkomstig van Platform Samen Opleiden en Professionaliseren:


Previous
Previous

Documentatie bij thema 5, Opvoeden en onderwijzen doe je samen