Verslag onderzoekslijn Jongekindprofessionals samen opleiden

Het werken met kinderen, leerlingen en studenten is een dynamisch proces. Het educatieve- en onderwijswerkveld, maar ook de opleiding is in de eigen regio voortdurend in ontwikkeling. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld -Integrale Kind Centra-vorming, het lerarentekort, duurzaamheid en inclusie, maar ook technologische ontwikkelingen stellen nieuwe en andere eisen aan de kennis en het handelen van medewerkers, leidinggevenden en opleiders.

In zo’n veranderlijke werkelijkheid is het permanent ontwikkelen van nieuwe kennis van groot belang. Minstens zo belangrijk is het kunnen mobiliseren en slim toepassen van kennis, ideeën en technieken. Dat vraagt om educatief-, onderwijs en opleidingsprofessionals die beschikken over onderzoekend en probleemoplossend vermogen en om professionals die als een team samenwerken in een onzekere, complexe en permanent veranderende context. Wendbare professionals die zich blijven ontwikkelen (leven lang leren) waarin goed onderwijs centraal staat.

Een recente uitvraag (juni 2021) in het Netwerk Jonge Kind van het Landelijke Expertiseentrum Jonge kind laat een grote urgentie zien wat betreft Samen Opleiden en Professionaliseren. Dit om de verbinding tussen de (leraren)opleiding en het werkveld met betrekking tot de kwaliteit van educatie, onderwijs en opleiden rond de doorgaande lijn ontwikkeling en leren van jonge kinderen (2-8 jaar) te waarborgen.

In de afgelopen periode heeft lector dr. Ineke Oenema-Mostert vanuit haar LEJK-onderzoekslijn onderzoek gedaan naar het ontwikkelen van nieuwe kennis.

Lees hier het verslag van de onderzoekslijn.

Previous
Previous

LEJK-lector Ineke Oenema-Mostert met pensioen: ‘Jonge kinderen hebben recht op sterke professionals’

Next
Next

Van 23 naar 24, en van 3 naar 4