Terugblik kennisdeelsessie ‘Een doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs: de rol van de leidinggevende(n)’
Bij het symposium ‘Doorlopende leerlijnen voor elk kind’ vonden diverse kennisdeelsessies plaats. De sessies van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind betroffen de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Dr. Cathy van Tuijl, LEJK-lector en universitair docent, werkte samen met Sanne Vreugdenhil, projectleider Jonge Kind bij stichting BOOR.
Deze sessie ging over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Voor welke kinderen is het nodig om die overgang te optimaliseren? En: hoe ziet dit eruit en wat vraagt dit van leidinggevenden. Deze sessie is interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties.
Voor de meeste kinderen verloopt de overgang van kinderopvang naar de basisschool tamelijk probleemloos. Dat geldt echter niet voor alle kinderen. Juist voor kwetsbare kinderen kan deze overgang meer dan een tijdelijk probleem opleveren. Bij het denken over de overgang kan het nuttig zijn het moment van overgang, de transitie, te onderscheiden van het streven naar een doorgaande lijn (‘alignment’): een ruimer tijdsbestek. Bij de doorgaande lijn gaat het om afstemming van het curriculum (inhoud, wijze van aanbod) en beleidsmaatregelen om de instellingen op systeemniveau op elkaar af te stemmen. In deze sessie staan we stil bij bevorderende en belemmerende factoren voor een doorgaande lijn.