Back to All Events

Live: Kennisnetwerk Jonge Kind-bijeenkomst

  • Congrescentrum De Eenhoorn Stationsplein Amersfoort, UT, 3818 Netherlands (map)

Welkom bij de bijeenkomst van het Kennisnetwerk Jonge Kind op 16 april 2025 bij Congrescentrum De Eenhoorn, Stationsplein in Amersfoort.

De agenda is als volgt:

10.00-10.30 uur ontvangst

10.30-11.00 uur Netwerkdeel

11.00-12.15 uur Kennisdeelsessie 1 rond deze thema’s uit de Handreiking. Kies twee van de drie thema’s (hieronder staat de toelichting):

Thema 1: Relatie op individueel niveau, Annerieke Boland

Thema 3: Interactie - voorlezen, Ineke Oenema-Mostert

Thema 5: Opvoeden en onderwijzen doe je samen, Cathy van Tuijl

12.15-13.00 uur Lunch

13.00-14.15 uur Kennisdeelsessie 2 rond deze thema’s uit de Handreiking

14.45-15.00 uur Afsluiting

Toelichting thema’s

1 - Relatie op individueel niveau

De jongekindprofessional investeert in de relatie met individuele kinderen waarbij de begeleiding gericht is op de brede ontwikkeling, waaronder groei van zelfbesef en zelfbeeld.

Belangrijk is dat elk kind zich gezien voelt door de professional. Het vraagt om een sensitiefresponsieve professional die in staat is het gedrag van het jonge kind en de vraag of behoefte erachter te lezen. Als kinderen opgroeien in ongunstige omstandigheden, kunnen zij negatieve verwachtingen van volwassenen ontwikkelen. De professional heeft dan een lange adem nodig in de opbouw van een positiever relatie met het kind. Om tot goede relatievorming te komen zijn overwegend positieve interacties tussen professional en kind nodig. Training in positieve gedragsondersteuning kan daarbij helpen (zie ook thema 2).

3.     Interactie: voorlezen (educatieve proceskwaliteit)

De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties).

Educatieve proceskwaliteit vraagt specifieke aandacht. Het gaat dan om kinderen aanzetten tot (hogere orde) denken bv. oorzaak-gevolg, als… dan, voorspellen en verklaren, om taalstimulering en om inhoudelijke feedback aan kinderen geven. Dat start met het bewust worden bij professionals hoe ze dat nu doen en waar er verbeterpunten zitten, en voor welke (groepen) kinderen. Naast de resultaten uit pre-COOL onderzoek hebben onderzoekers Jepma & Vanderheyden in 2022 laten zien dat vooral de hoogte van de educatieve kwaliteit van belang is voor het effect van voor- en vroegschoolse educatie op ontwikkeling en leren van jonge kinderen.

5 - Opvoeden en onderwijzen doe je samen

De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.

Partnerschap tussen professionals en ouders (“ouderbetrokkenheid”) bestaat uit verschillende componenten: gericht op opvoeden en leren, gericht op communicatie en participatie, en op medezeggenschap. Voor de ontwikkeling van het jonge kind zijn de eerste twee componenten het belangrijkst: Hoe zorg je ervoor dat opvoeden en leren thuis en hetgeen professionals aanbieden in elkaars verlengde liggen en de ontwikkeling van het jonge kind optimaal stimuleren? En hoe zorg je voor goede communicatie met alle ouders maar zeker met die ouders waar het schuurt of met wie het contact moeizaam verloopt? 

Uitnodiging wordt verstuurd via info@lejk.nl aan genodigden. Via deze uitnodiging kun je kiezen uit twee van de drie kennisdeelsessies.

Previous
Previous
19 March

Handreiking Jonge Kind: introductie voor trainers deel 2

Next
Next
23 April

Handreiking Jonge Kind: introductie voor trainers deel 3