En dat is 2! Na het startsymposium van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) in 2021 vierden we in 2022 onze verjaardag met de eerste nieuwsbrief. In 2023 vierden wij ons tweejarig bestaan met het online symposium Jongekindprofessionals maken het verschil op donderdagmiddag 23 maart jl. Iedereen die betrokken is bij educatie en onderwijs aan het jonge kind in de leeftijd van twee tot acht jaar was welkom. Hieronder is de plenaire sessie terug te kijken en zijn de presentaties van de themasessies te downloaden.
Jongekindprofessionals maken het verschil! En het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) ondersteunt deze professionals door het creëren en delen van kennis. Deze kennis sluit aan bij de praktijk en is verrijkt met de meest recente wetenschappelijke inzichten. Afgelopen periode hebben praktijk, opleiding en onderzoek samengewerkt aan een aantal thema’s. Tijdens dit online symposium hebben wij de eerste opbrengsten gedeeld. Anita Derks, directeur LEJK, heeft het symposium geopend met een tafelgesprek. Daarna heeft iedereen een keuze kunnen maken voor één van de themasessies.
Programma
Plenaire sessie
15.30-16.00 uur
Tafelgesprek
Jongekindprofessionals werken in een veranderend werkveld. Waar kinderopvang en basisschool tot voor kort gescheiden werelden waren, groeien deze steeds vaker naar elkaar toe. Bij de start van het symposium gaan we in gesprek met Jeanette de Jong. Zij is bestuurder van Blosse - één in kinderopvang en onderwijs - en heeft een duidelijke visie over het belang van de verbinding tussen opvang en onderwijs. Daarnaast gaan we in gesprek met Giel Ernst: een jongekindprofessional in opleiding.
Keuze - Themasessie 1
16.00-17.00 uur
Het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind
Bij de kleuters gaat de overgang van toetsen naar observatievolgsystemen vanaf augustus 2022 gepaard met veel vragen en onzekerheden bij professionals. Wat zijn geschikte methoden voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen? Welke ontwikkelingsdomeinen worden gedekt door een systeem? En hoe gedetailleerd zijn observaties van een domein? Ook is een vraag hoe een doorgaande lijn in het volgen van de ontwikkeling in deze leeftijdscategorie geboden kan worden. Een ontwikkelgroep is met dit thema aan het werk gegaan. Aangesloten zijn partners uit het werkveld (onderwijs en kinderopvang) en opleidingen (pabo en Ad-PEP). De groep heeft een overzicht gemaakt van veelgebruikte systemen en hun kenmerken. Tijdens dit symposium lichten wij het overzicht van observatievolgsystemen en de daarbij gebruikte criteria toe. Ook staan we stil bij de vraag ‘waarom’ we de ontwikkeling van jonge kinderen volgen. Vervolgens gaan we in op knelpunten en handvatten die professionals ervaren bij het volgen van ontwikkeling van het jonge kind. Tenslotte lichten we randvoorwaarden in de praktijk toe. Deze themasessie is met name gericht op opleiders en leerkrachten uit het onderwijs en pedagogisch coaches, (vestigings)managers en ad-pedagogisch educatieve professionals in de kinderopvang.
Onder leiding van Cathy van Tuijl, lector
Lees meer over de onderzoekslijn Het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind.
Keuze - Themasessie 2
16.00-17.00 uur
Spelontwikkeling en spelbegeleiding
Wat valt er allemaal te zien bij spelontwikkeling? In de kinderopvang en de onderbouw van het onderwijs neemt het spel van kinderen een centrale plek in. Tussen de twee en zeven jaar zie je grote veranderingen in hun spel. Tenminste, als je weet waar je op moet letten. In een professionele leergemeenschap zijn we aan de slag gegaan met het samenstellen van spelontwikkelingskaarten: hulpmiddelen voor aankomende en beginnende professionals om gerichter en specifieker het spel van kinderen te kunnen observeren en begrijpen. Want als je weet hoe de spelontwikkeling verloopt, ben je beter in staat om die ontwikkeling te ondersteunen en stimuleren. De kaarten zijn nog in ontwikkeling, maar we nemen je graag mee in de stand van zaken tot nu toe. Deze themasessie is met name gericht op opleiders en trainers, en jongekindprofessionals die zich handelingsverlegen voelen in begeleiding van spel en spelontwikkeling.
Onder leiding van Annerieke Boland, lector
Lees meer over de onderzoekslijn Spelontwikkeling en spelbegeleiding.
Keuze - Themasessie 3
16.00-17.00 uur
Jongekindprofessionals samen opleiden
Er is een grote behoefte aan verbinding tussen opleiding en werkplek wat betreft de kwaliteit van educatie, onderwijs en opleiden rond ontwikkeling en leren van jonge kinderen. De vraag is hoe een professionele leeromgeving kan bijdragen aan deze verbinding. Wat is er bekend over het werken in professionele leergemeenschappen? Wat werkt wel en wat werkt niet in het samenwerken tussen opleiding en werkveld? Vier teams uit verschillende regio’s zijn met deze vragen aan het werk gegaan en geven een eerste doorkijk. De doelgroep zijn professionals die betrokken zijn bij Samen Opleiden en de borging van de doorgaande lijn ontwikkelen en leren jonge kinderen (2-8 jaar). Denk aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, intern begeleiders, directeuren IKC's en samenwerkingsverbanden kinderopvangonderwijs, bestuurders kinderopvangonderwijs, GGD/Inspectie, hbo- en mbo-opleiders en bestuurders, en OCW en SZW.
Onder leiding van Ineke Oenema-Mostert, lector
Lees meer over de onderzoekslijn Jongekindprofessionals samen opleiden.