Presentaties aan jongekindprofessionals
Lector dr. Cathy van Tuijl gaf recent twee presentaties vanuit de onderzoekslijn ‘Volgen van ontwikkeling jonge kind’. Ook heeft het onderzoek onder meer geresulteerd in twee artikelen in de Wereld van het Jonge Kind met jongekind-collega’s van Expertis Onderwijsadviseurs. Als vervolg daarop mocht zij op het Jonge Kind Congres van Expertis op 27 september te Apeldoorn iets vertellen over de uitkomsten van de onderzoekslijn. Circa 100 kleuterleerkrachten, ib-ers en stafleden woonden het congres bij. Aansluitend op de korte lezing was er een interview in het verlengde van de lezing.
Bij Expertis
In de vroege kinderjaren wordt het fundament voor de verdere ontwikkeling en de schoolloopbaan gelegd. Scholen signaleren bij de entree van leerlingen in groep 1 vaak grote verschillen. Hoe zorg je voor passend onderwijs aan het jonge kind en zorg je vanuit een beredeneerd aanbod spelenderwijs voor een ononderbroken ontwikkeling? En wat ‘speelt’ er in de wetenschap op het gebied van onderwijs aan het Jonge Kind?
Dr. Cathy van Tuijl ging in op de vraag: 'hoe volgen we jonge kinderen, nu er geen kleutertoetsen meer zijn?' Over het belang van observeren en volgen van jonge kinderen. Nu de citotoetsing in groep 1 en 2 is weggevallen, wordt er een zwaar beroep gedaan op de leraar en zijn of haar kennis en vaardigheden om de ontwikkeling van jonge kinderen te volgen. Dr. Cathy van Tuijl staat stil bij knelpunten in het volgen van leerlingen. Waarom volgen we de ontwikkeling van het (jonge) kind? Deze vraag wordt heel verschillend beantwoord in de praktijk. Ook gaat Dr. Cathy van Tuijl in op de vraag: Wat valt er te kiezen op het gebied van volginstrumenten? Hoe onderscheiden zij zich van elkaar? Tot slot bieden we een aantal handvatten voor het volgen van jonge kinderen.
Verschillende vragen kwamen langs zoals: ‘mogen we helemaal geen toetsen in groep 1-2 meer gebruiken’ (antwoord: nog steeds wel voor individuele kinderen maar niet meer klassikaal) en ‘wat is het verschil tussen doelen in een LVS groep 1-2 en de doelen van het SLO voor groep 1-2’? (antwoord LVS toetsen zijn summatieve toetsen, dus gericht op vaststelling van beheersing van vaardigheden; SLO doelen zijn aanbodsdoelen die hebben betrekking op het aanbod door leerkrachten). Het laat zien dat er nog de nodige vragen leven rond het volgen van de jongekindontwikkeling.
Expertis deed zelf kort verslag:
"Kleuters observeren en volgen doe je niet voor je directie of voor de onderwijsinspectie, maar omdat het een cruciaal onderdeel van handelingsgericht werken is en omdat het jou helpt om risicoleerlingen te signaleren." Dat zegt Cathy van Tuijl vandaag tijdens haar keynote op onze conferentie 'Wat speelt er?' over de ononderbroken ontwikkeling van het jonge kind. Ze geeft onder meer handvatten voor het volgen van kleuters en het kiezen van een observatiesysteem. Praktisch én onderbouwd!
IKC-congres ‘Voor ieder kind een plek’
LEJK-lectoren Cathy van Tuijl en lector Ineke Oenema verzorgden vanuit het LEJK ieder een deelsessie van het IKC-congres ‘Voor ieder kind een plek’ (Utrecht, 28 september 2023). De deelsessie van Van Tuijl had als titel Diversiteit en talentontwikkeling. De stelling die centraal stond was dat tegemoet komen aan verschillen tussen kinderen vraagt om het bewustzijn van, en waardering voor diversiteit in het team. Juist binnen IKC’s kan er een afstand zijn tussen de sectoren kinderopvang-peuterspeelzaal en het onderwijs. Mensen verschillen in opleiding, ervaringen, afkomst, geslacht, seksuele voorkeur etc.
Het gesprek binnen teams zou moeten gaan over hoe je ‘samen verschillend’ bent, dus verschillen erkennend maar zonder er aan voorbij te gaan en waar mogelijk gebruikmakend van aanvullende kwaliteiten of competenties. Met betrekking tot verschillen tussen kinderen is het van belang dat jongekindprofessionals zich realiseren dat er niet-onderkende talenten kunnen zijn, talenten die in de thuissituatie weinig of geen aandacht hebben gehad: denk aan balvaardigheid, taalvaardigheid, creatief talent of sociale talenten. Brede ontwikkelingsstimulering kan helpen om mogelijkheden te bieden om (verborgen) talenten te ontwikkelen. Ook daar kan diversiteit in het team helpen.
Meer over de onderzoekslijn ‘Volgen van ontwikkeling jonge kind’: Ga naar deze pagina.