Interactieve sessie onderzoekslijn Volgen van ontwikkeling van jonge kind
In het onderwijs en de opvang leven diverse vragen rond het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen, zoals hoe kunnen we die ontwikkeling het beste volgen, wat voor instrumenten zijn daarvoor geschikt en wat vraagt het volgen van de professional. Het volgen van de ontwikkeling bleek ook een veelgenoemd thema toen bij de start van het LEJK vragen uit het werkveld en de opleiding werden opgehaald. Reden om binnen het LEJK met dit thema aan de slag te gaan.
Inmiddels heeft de onderzoekslijn Volgen van ontwikkeling van jonge kind stappen gezet, die onlangs in een interactieve sessie zijn gedeeld. Deelnemers van de Professionele Leergemeenschap (PLG) Jonge Kind van het Lerende Leraren Netwerk in Twente namen gasten mee uit het werkveld en dachten samen na over kwesties als: waarom volgen we de ontwikkeling en wat is er nodig om goed de ontwikkeling te kunnen volgen. Ook wisselden deelnemers aan de hand van stellingen ervaringen uit.
Belangrijke punten die naar voren kwamen waren dat in het kader van handelingsgericht werken - maar ook met het oog op vroegtijdige signalering - het volgen onontbeerlijk is voor professionals om vandaaruit de stap te zetten naar een beredeneerd aanbod. Goede kennis van leerlijnen en die kunnen toepassen in concrete situaties is een vereiste. Evenals het periodiek bespreken van beeldmateriaal om na te gaan hoe we ons een beeld vormen van de ontwikkeling en daarop te reflecteren. Bij de keuze van een observatievolgsysteem speelt naast de (onderwijs)visie ook de ervaring van professionals een rol: sommige systemen zijn meer ondersteunend dan andere. Zoals een PLG-lid opmerkte: ‘het was fijn om hier met professionals over te praten en na te denken’.
Lees meer over de onderzoekslijn Volgen van ontwikkeling van jonge kind.