Back to All Events

Startsymposium Landelijk Expertisecentrum PO-VO: Doorlopende leerlijnen voor elk kind

Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) gaat van start! Dit gaan wij vieren met een gezamenlijke conferentie op woensdagmiddag 11 oktober a.s. in Utrecht. Ben je pedagogisch coach van een basisschool / kinderopvangorganisatie, intern begeleider, leidinggevende kinderopvang, directeur, schoolleider, leraar po/vo, opleider? Je bent van harte welkom.

Symposium: Doorlopende leerlijnen voor elk kind

Vanaf 12.30 uur in cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht

De inleiding van het symposium wordt verzorgd door Dr. Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, getiteld ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

Na deze keynote zijn er kennisdeelsessies. Zowel het Landelijk Expertisecentrum PO-VO als het LEJK organiseren deze. Hieronder lees je meer over deze sessies.

De sessies van LEPOVO gaan over de overgang van po naar vo en zijn interessant voor directeuren, schoolleiders, leraren po/vo en opleiders.

De sessies van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaan over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Hoe ziet dit eruit en wat betekent dit voor leidinggevenden? Daarom zijn deze sessies interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties. 

Programma

12:30 - 13:00 Ontvangst met lunch

13:00 - 14:00 Plenaire opening met keynote Linda van den Bergh

14:00 - 14:05 Zaalwissel

14:05 - 15:05 Kennisdeelsessies - ronde 1

15:05 - 15:30 Pauze

15:30 - 16:30 Kennisdeelsessies - ronde 2

16:30 - 17:30 Borrel

Inleiding: ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

De inleiding van het symposium wordt verzorgd door Dr. Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, getiteld ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

Rijke kansen voor ontwikkeling is waar de twee expertisecentra naar streven; voor jonge kinderen, voor oudere kinderen en voor de (toekomstige) professionals die het onderwijs verzorgen. Ieder van hen verdient een ononderbroken ontwikkeling, ongeacht hun achtergrondkenmerken. Dit vraagt om onderwijs vanuit hoge verwachtingen: het vertrouwen dat iedere leerling of student zich verder kan ontwikkelen. In deze keynote vertelt Linda van den Bergh, lector ‘Waarderen van Diversiteit’ bij Fontys, over wat er nodig is om onderwijs vanuit hoge verwachtingen te realiseren, in de klas, de school en de opleiding.

Leestips

Wil je alvast wat lezen? Klik hier voor de NRO leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’.
Voor meer informatie over de spreker en haar onderzoekslijn binnen LEPOVO, klik hier.

Kennisdeelsessies

Onderstaande kennisdeelsessies worden in beide rondes aangeboden. Bij je aanmelding kun je aangeven aan welke sessie in welke ronde je deelneemt.

 

A Samen Opleiden over Grenzen

Jaap Boogaard, Studieleider Generiek LVO, Driestar educatief en

Nicky Jansen, coördinator professionalisering beroepsonderwijs, Fontys

Het opleiden van leraren voor het PO en voor het VO gebeurt nog veel in aparte opleidingen, die vaak gescheiden werelden vormen. Maar het kan ook anders! Hoe? Twee ambitieuze hogescholen die dit anders (gaan) aanpakken, vertellen kort in deze sessie over het proces om te komen tot een nieuwe opleidingspraktijk.

Op Hogeschool de Driestar is door de pabo en tweedegraads lerarenopleidingen samen met studenten onderwijs ontwikkeld voor de doelgroep van 10 tot 14 jaar. Jaap Boogaard, projectleider bij de Driestar, deelt zijn ervaringen en inzichten.

De pabo en lerarenopleidingen van Fontys zitten volop in de transitie naar een vergelijkbare nieuwe opleidingspraktijk. Nicky Jansen, coördinator professionalisering beroepsonderwijs, deelt waar ze staan en waar ze naartoe willen. Ontdek de overeenkomsten en verschillen tussen de processen, stel je vragen en raak geïnspireerd voor volgende stappen in je eigen opleidingspraktijk.

 

B Ervaringen met Onderwijs over Grenzen

Dorien Stals, Projectleider SOOOOL 10-14 ( voor Dendron College, Dynamiek SG en Yuverta) en

Lilian Weenk, Directeur bij Basisscholen ‘t Prisma en TienerCollege ‘t Prisma | Binnenkring Landelijk Expertisecentrum PO-VO

Ben je benieuwd naar manieren waarop het onderwijs aan 10-14 jarigen anders georganiseerd kan worden? In deze sessie vertellen Dorien Stals en Lilian Weenk over hun ervaringen in de praktijk van 10-14 onderwijs.

SOOOOL10-14 in Horst en ’t Prisma Tienercollege in Doetinchem zijn beiden succesvol in het bieden van onderwijs aan tieners. Beide scholen bieden uitstroommogelijkheden naar alle leerwegen van het voortgezet onderwijs.

Dorien en Lilian delen de succesfactoren en de manier waarop zij met uitdagingen zijn omgegaan in de afgelopen jaren. Er is veel ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.

 

C Een beredeneerd spelaanbod aan het jonge kind (2-8 jaar)

Dr. Annerieke Boland, lector Jonge kind Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar | lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

Jonge kinderen hebben een natuurlijke voorkeur om te spelen. In hun spel komen de ontwikkelingsgebieden samen die cruciaal zijn voor de vroege ontwikkeling, zoals onder andere zelfregulering, taal en kennis van de wereld. Het spel ontwikkelt zich in focus en complexiteit, wanneer kinderen voldoende uitdaging tegenkomen in hun spel. De professional speelt daarin een belangrijke rol.

Zowel in de voor- als vroegschoolse periode blijkt de stimulerende interactie tussen professional en kinderen van doorslaggevend belang voor de ontwikkelingskansen van kinderen. Toch is deze zogenaamde 'educatieve proceskwaliteit' volgens metingen van de onderwijsinspectie over het algemeen voor verbetering vatbaar.

In deze sessie staan we stil bij de vraag waarom spelend en onderzoekend leren voor jonge kinderen van belang zijn en welke ingrediënten bijdragen aan een stimulerend en kansrijk spelaanbod. We bespreken met elkaar welke consequenties dat heeft voor de organisatie van educatie/onderwijs in de eigen praktijk.

           

D Een doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs: de rol van de leidinggevende(n)

Dr. Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie (tot voor kort: Gedrag- en Leerproblemen), Saxion | University of Applied Sciences | Academie Pedagogiek en Onderwijs, locatie Enschede | Lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertiscentrum Jonge Kind | Universitair docent, Universiteit Utrecht

Deze sessie van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaat over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Voor welke kinderen is het nodig om die overgang te optimaliseren? En: hoe ziet dit eruit en wat vraagt dit van leidinggevenden. Deze sessie is interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties.

Voor de meeste kinderen verloopt de overgang van kinderopvang naar de basisschool tamelijk probleemloos. Dat geldt echter niet voor alle kinderen. Juist voor kwetsbare kinderen kan deze overgang meer dan een tijdelijk probleem opleveren. Bij het denken over de overgang kan het nuttig zijn het moment van overgang, de transitie, te onderscheiden van het streven naar een doorgaande lijn (‘alignment’): een ruimer tijdsbestek. Bij de doorgaande lijn gaat het om afstemming van het curriculum (inhoud, wijze van aanbod) en beleidsmaatregelen om de instellingen op systeemniveau op elkaar af te stemmen. In deze sessie staan we stil bij bevorderende en belemmerende factoren voor een doorgaande lijn.

Aanmelden

Je kunt je tot en met maandag 25 september inschrijven met vroegboekkorting: € 50.

Vanaf dinsdag 26 september betaal je het reguliere tarief: € 75.

 Aanmelden doe je via dit formulier.

Het hele programma vind je hier terug.

Previous
Previous
28 September

Jaarlijks congres Expertisecentrum Kinderopvang

Next
Next
28 November

Platform Samen opleiden en professionaliseren, De kracht van diversiteit