De jongekindprofessional doet er toe!
Het meest dierbare van elke ouder wordt toevertrouwd aan de professionals die werken in de kinderopvang of op de basisschool. Daarmee is het meteen duidelijk waarom het zo belangrijk is dat deze professionals de gelegenheid krijgen zich te blijven ontwikkelen zodat ze kinderen optimaal kunnen begeleiden. Met de LEJK-Handreiking, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en gepubliceerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, krijgen ze deze begeleiding aangeboden. Het LEJK biedt de Handreiking aan deelnemers aan een aantal trainingssessies aan, om dieper in te kunnen gaan op de inhoud.
Tijdstip, locatie
Je bent welkom bij het LEJK op 29 januari (online), 19 maart in Utrecht en 23 april in Utrecht. Per middag kies je twee van de drie sessies om aan deel te nemen. Dit doe je direct bij aanmelding.
Investering
De training bestaat uit drie bijeenkomsten. Deelname is €150 per bijeenkomst. Nadat je je hebt aangemeld, sturen we je een factuur.
Toelichting thema’s
Bijeenkomst 1: thema 2, 29 januari 15-17 uur
2. Het jonge kind als deel van de groep (emotionele proceskwaliteit)
De jongekindprofessional richt zich op de begeleiding van samen werken en leven met anderen. Belonging, het gevoel van erbij horen, veiligheid, acceptatie, inclusie, eigen identiteit en (h)erkenning, zijn begrippen die de professional belangrijk vindt voor alle kinderen en als uitgangspunt voor het handelen hanteert.
Dit thema valt uiteen in drie subthema’s: groepsmanagement & gedragsondersteuning / diverse groep en samenleving / relaties tussen kinderen.
Bijeenkomst 2: thema’s 1, 3 (voorlezen) en 5, 19 maart 13-17 uur (Utrecht)
1. Relatie op individueel niveau (emotionele proceskwaliteit)
De jongekindprofessional investeert in de relatie professional-kind waarbij de begeleiding gericht is op de brede ontwikkeling, waaronder groei van zelfbesef en zelfbeeld.
3. Interactie (educatieve proceskwaliteit)
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties).
Dit thema valt uiteen in twee subthema’s: voorlezen en spel. Voorlezen wordt in maart besproken, spel in april/mei.
5. Opvoeden en onderwijzen doe je samen
De jongekindprofessional realiseert zich dat een goede relatie met ouders/verzorgers van groot belang is. De professional investeert in deze relatie en daarmee in educatief partnerschap. Dit kenmerkt zich door respect voor elkaars perspectief en waardering van ieders inbreng. Daarbij houdt de professional rekening met de mentale beschikbaarheid van ouders. De samenwerking ten gunste van de ontwikkeling van het kind met ouders en andere professionals is voor de jongekindprofessional vanzelfsprekend.
Bijeenkomst 3: thema’s 3 (spel), 4 en 6, 23 april, 13-17 uur (Utrecht)
3. Interactie (educatieve proceskwaliteit)
De kwaliteit van de interactie van de jongekindprofessional met de kinderen moet goed en krachtig zijn. Zowel in pedagogische zin (sensitiviteit, gericht op positief klimaat) als ‘educatief’ (de taal- denkontwikkeling bevorderend onder andere via taalaanbod, inhoudelijke feedback en aanzetten tot redenaties).
Dit thema valt uiteen in twee subthema’s: voorlezen en spel. Voorlezen wordt in maart besproken, spel in april/mei.
4. Ontwikkeling van het jonge kind; kennen, volgen en afstemmen
De jongekindprofessional kent de ontwikkelingslijnen van het jonge kind, volgt de ontwikkeling van het jonge kind en stemt het handelen af op deze ontwikkeling. De professional weet wat leeftijdsadequaat is en kent de bandbreedte. Hij begrijpt wat hij ziet en reageert afgestemd. De professional handelt daarbij in de zone van actuele en naaste ontwikkeling. De jongekindprofessional zorgt voor planmatig (op langere termijn), beredeneerd en doelgericht aanbod van activiteiten die betekenisvol zijn voor jonge kinderen.
6. Teamwerk
De jongekindprofessional maakt deel uit van een team en ziet de noodzaak van intercollegiale samenwerking. De jongekindprofessional brengt deskundigheid over het jonge kind en de wijze waarop onderwijs en educatie geboden wordt in binnen het team. Ook zorgt de jongekindprofessional voor een goede aansluiting van de voorschoolse fase tot en met groep 3. Het is belangrijk dat de jongekindprofessionals hun stem laten horen.